Dag två för Mattias


Sax träning

När jag började rida hade jag bilden framför mig hur det såg ut när Mattias lösgjorde Briman. Det kändes som att jag hittade alla knappar direkt och det var ännu enklare med en Briman som var mer igenom från gårdagen och med Mattias på marken. Något jag märkt att jag behöver träna mer på i GP-programmet är saxen, det vill säga flera slutor över medellinjen där man räknar antalet språng. Jag tycker det här är supersvårt, jag räknar ofta fel och när jag väl räknar rätt så blir slutorna inge bra alls. Jag bad Mattias om hjälp och han sa att det är väldigt viktigt att ställa om och rida rakt fram efter de fyra första sprången. Dessutom hjälpte han mig att räkna högt och då blev det mycket lättare! Här är ett filmklipp på saxen som blev jättebra med Mattias hjälp! 🙂


Piruett..

Jag har verkligen tränat mycket på piruetterna hemma och det var skönt att få bekräftat av Mattias att de är mycket bättre. Det ser mycket enklare ut och mer i kontroll var betyget från Mattias, jag gjorde dem även på medellinjen efter varandra precis som det är i Grand Prix.


Byte

Vi tränade bara ett par serier och Mattias tyckte Briman kunde bli lite kortare, när jag väl höll ihop honom blev det riktigt bra och jag var väldigt nöjd med både vartannat och varje.


Piruett på medellinjen


Dagens outfit, Briman passar så bra i brunt!


Serie


Passage

När man rider Briman måste man hela tider hålla efter formen, han blir lätt lite lång i halsen och sedan blir han lång i hela kroppen, i passagen så har jag varit så nöjd att det faktiskt blir passage så jag har inte riktigt vågat ändra. Mattias tyckte att jag måste förändra mycket mer i passagen hannars blir han lång, lägre och kortare i formen, kortare steg längre steg, våga ändra för att det ska bli bättre.


Piaff

Vi fick mycket beröm för piaffen, super sa Mattias!


Fullt koncentrerat ekipage..

Vi gjorde också den svåra övergången från skritt in i passage, här tyckte Mattias att jag skulle tänka trav och sedan bara göra en halvhalt. Det kändes bättre efter att ha tränat det några gånger.

En till övergång som är svår är från passage in i galopp och den gjorde vi också flera gånger, sista gången var den bättre men här fick jag dagens läxa, detta måste jag verkligen träna mer på.


Piaff

Skrittpaus


Fullt påklädd Briman

Det var -22 grader ute när vi åkte så Briman var verkligen fullt påklädd, den fina huvan har min mormor köpt i England för en massa år sedan men den fungerar super än i dag. På kroppen har han först ett väldigt tjockt ylletäcke med lite hals och sedan ett Agria täcke. På benen har han boots från Horse-guard, Equiline paddar och Equiline lindor. Briman har en förmåga att trampa sig när han åker så jag lindar alltid med tjocka paddar. När jag åker till träningen har jag även hans träningslindor under transportlindorna, det skyddar lite extra och så sparar man lite tid när man kommer fram.

Grimman är en Schumacher grimma, sedan har han också ett svansskydd i märket puffa. Jag flätar alltid svansen när hästarna reser, både för att den ska hållas ren och för att de inte ska riksera att fastna med svansen i transporten.

Det var verkligen en superträning igår, min Grand Prix debut på tävlingsbanan känns nära och det är häftigt att sakta men säkert få mer och mer koll på de allra svåraste sakerna.

Jag fick en till uppgift av Mattias, att börja snickra på en Grand Prix kür, det är hög tid nu enligt Mattias. Ett väldigt bra betyg från Mattias, men lite läskigt, så mycket att tänka på! Så nu är det Grand Prix ridvägar som snurrar i mitt huvud, Mattias tips var att sätta mig och titta på några av Ankys kürer för att få lite inspiration, och vem kan vara bättre att få inspiration av än Anky? Ikväll är det youtube som gäller. 🙂

KRAM

Delta i diskussionen

  1. Hej, vad ni är fina! Jösses vad långt ni har kommit. Tycker du är fantastiskt duktig som kommit såhär långt! Massor av hårt arbete under många år. Du är så värd detta Emelie!!! Håller alla tumma för din kommande säsong.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *