Träningen för att bli en bättre ryttare



Sedan årsskiftet har jag och ryttarkollegan Lotta Lundblad tränat tillsammans varje måndag med vår PT Linda Hemmingson. Linda är själv ryttare och jobbar med flera ryttare på landslagsnivå. Hon håller också på att ta fram appen Strong Rider så det ska bli lättare för alla oss ryttare att träna hemifrån.

Det är väldigt roligt att ha hittat bra flyt i träningen och det viktigaste av allt lite regelbundenhet. Jag känner stor skillnad i ridningen redan nu och jag börjar bli tryggare och tryggare med vilka övningar jag behöver göra när jag tränar själv.

Det är såklart inga helt ”ny uppfunna” övningar men det som är värdefullt tycker jag är att Linda väldigt snabbt ser våra svagheter i sadeln och är noga med att visa hur vi ska jobba med dessa.

Min oliksidighet jag känner i sadeln blir ju väldigt tydlig framförallt när jag tränar med vikter och det gör mig ännu mer motiverad att träna mer och rätt. Jag vill ju vara så bra som möjligt för mina hästar.

Vi har också en sms-grupp där vi peppar varandra under veckan, rapporterar träning och hejjar på varandra.

För att nämna några av övningarna, vi brukar värma upp med stairmaster eller löpband och sedan har Linda ett tufft pass med stationer och övningar förberett till oss.

Just nu är det viktigaste för mig att stärka upp ryggmuskulaturen och liksidigheten, exempel på övningar som jag aldrig kommer ifrån är utfallssteg i alla dess former, armhävningar, burpees osv..

Många kommenterar på sociala medier att de blir väldigt peppade och motiverade av min träning. Hoppas ni också blir det.

KRAM  

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *