Valpskolan, del 2 – Ta ”ledarskap” över din valp!

Skärmavbild 2014-05-26 kl. 16.48.39

På torsdag morgon, jag tror det är innan 09 00 (men återkommer om tid) är jag och min lilla valp Ziegerkamp Majvor på TV4 morgonsoffan och gör valpskolan del 2.
Vi ska prata om vad man gör med valpen den första tiden. Träning, tips och råd, samt svara på mejlfrågor.
Majvor är laddad, oroande laddad 🙂

 

Fråga/or –

Hejsan Fredrik förstår att du får miljoner frågor om hundar men hoppas du har tid att svara på detta..
Har en rottis hane som är 1år och 5månader i dag en väldigt tuff kille och väldigt dominant.
Vi ’är en familj på 6 personer jag då mamma och sen pappa och fyra barn i åldrarna 2-5-7-8  bor i radhus område.
Hunden då som är en tuff kille är svår att tillrätta visa då han gärna sätter sig emot och har nafsat både mig då och tre av barnen dom äldre den yngsta rör han ej. Han accepterar inte dom äldre barnen vill dom klappa han morrar han mot dom.
Promenader ute har blivit hemsk då man möter andra hundar.
Han är väldigt dominant vid matskålen kommer man för nära morrar han.
vet inte riktigt hur vi ska få grepp om detta och få allt att fungera.
Han morrar mot folk som hälsar på och ingen han inte känner får klappa honom då morrar han och reser raggen riktigt jobbigt vill få allt att fungera detta är vår första rottis å går bet på hur vi skall fostra honom. behöver hjälp innan detta går för långt. är kastrera att rekomendera vi har funderat på att göra det.

Svar –

Hej, dina frågor är bra, dina frågor är förmodligen lätt att lösa, men det kan ta lite tid så du måste vara beredd på att arbeta. Både med hund och barn.
Jag vill verkligen råda dig att ta till dig av mina tips, eller av annans expert tips och råd. Det du beskriver kommer annars successivt komma att bli värre.

Regel nummer 1 (nu i början) – Det är att barnen från och med nu fullständigt behandlar er hund som luft. Alltså, fullständigt ignorerar att han finns.
På så sätt dämpar du/ni denna utveckling mot barnen, det är viktigt.

Regel nummer 2 – Tillrättavisa inte då problemet uppstår och hunden är engagerad. Tillrättavisa innan så ATT hunden INTE blir engagerad.
Ex – Du möter en hund och din hun engagerar sig i den andra hunden. Då är sannolikt en tillrättavisning försent. Du ska tillrättavisa/påkalla hundens uppmärksamhet INNAN engagemang.
Detta gäller i stort sätt all tillrättavisning.

Regel nummer 3 – När hunden ska äta, se till att han får äta i lugn och ro. På så sätt kan detta inte ske (enkelt)
Men… då du ska ge hunden mat ska han få jobba för maten. Exempelvis, ligga, sitta, titta på dig, sitta kvar, rulla, vacker tass osv… innan han får maten – Du äger maten, du ger bort maten – sen låter ni hunden vara.

Då det gäller andra personer så gäller samma sak som med barnen – Total nonchalans!
Uppe på det måste du också vara tydlig med att hunden själv inte får ta kontakt.
Alltså, regler för besökare, OCH för hunden – Inte hälsa, inte titta, inte ta kontakt.

Regel nummer 4 – Se till att hunden får lugn och ro. Stäng gärna in hunden då det är lite rörigt i hemmet. Då det kommer besök låter ni hunden vara med i några minuter (reglerna gäller fortfarande) och när allt lugnat ner sig en smula, då lägger ni bort hunden i ett annat utrymme.

Regel nummer 5 (minst lika viktig, eller viktigare än de andra reglerna) – Skapa en fin relation med hunden. Det gör du genom positiv träning av diverse saker. Lydnad, cirkuskonster, sökövningar, allt möjligt du kan komma på.
Du/Ni måste bli en tillgång för hunden, en resurs hunden vill ha – Inte en fiende att slåss emot.

Det känns lite på ditt brev (jag kan ha fel) som om det ofta är lite rörigt runt hunden. Hjälp hunden att få ett lugn, ett lugn med få men viktiga regler.
Gör detta under några veckor så ska du se att det blir skillnad.

Lycka till / Fredrik Steen

10 svar på ”Valpskolan, del 2 – Ta ”ledarskap” över din valp!”

  1. Ordet ”ledarskap” har jag blivit allergisk emot eftersom det är ett ord som igentligen säger ” jag leder, du lyder ”. Efter alla år med hund skulle jag vilja använda ett annat ord som är ” jag har förtroende för dig och jag följer ”. Ordet ledarskap kan människor tolka till många olika varianter på uppfostran.

    1. Ha ha… bra! Rubriken fungerade… 🙂
      Kolla på torsdag får du se hur jag menar 🙂

    2. Betyder det verkligen det eller är det din tolkning av ordet…!?

      I min värld är det ordet du letar efter just ”ledarskap”… 🙂

      ”Jag leder och du känner förtroende för mig och följer”.

      Mvh,
      Johan

      1. Tänker som dig Johan om betydelsen av ordet ledarskap.

        Varför är orden ledarskap och ledare så infekterade och laddade när det gäller hundar men självklara då det gäller tex. företag?

  2. Ledarskap är det enda sunda förhållningssättet man kan ha till sin hund. Alla moderna omskrivningar som inte handlar om att leda kan man glömma.

  3. När jag läser brevet från frågeställaren saknar jag en massa info som hade varit intressant. Tex. aktiverar man sig tillsammans med hunden förutom rena promenader, får hunden uppgifter dagligen som den ska lösa eller klara av, har man gått kurs tidigare med hunden och hur har det fungerat, har man pratat med sin uppfödare och fått hjälp därifrån, har man funderat på varför man valde just den ras man sedan köpte? Jag anklagar inte någon utan saknar bara information. Det radas upp många problemställningar i brevet och det enda ”positiva” i tillvaron med hunden som nämns är att hunden inte rör yngsta barnet. Kanske har man inte riktigt tid och plats för en hund i familjelivet just nu.
    Jag hoppas att frågeställaren får ordning på sin vardag med hunden och familjen, lycka till!

    1. Jag tänkte oxå som dig. Undrar om brevskrivaren aktiverar hunden/aktivt jobbar på för att få en bra relation till hunden. Är ju liksom grunden för att lyckas med att kunna jobba bort problemen. Sen med flera små barn så krävs det ju oxå att hunden får chans till sin privata sfär med lugn och ro.

  4. Jag tog hand om en rottis för snart två år sedan. Han var 1,3 år.
    Han hade varit ”utsatt” för massor av cirkuskonster och dyligt. Så han var helt förvirrad och osäker. Han jagade precis allt som rörde sig.
    Min erfarenhet är att man skapar kontakt med en rottis genom att alltid vara lugn och helst tyst om man inte har en uppgift att ge hunden.
    Den uppgiften ska helst bestå i lydnadsövningar.
    Inte cirkuskonster.
    Lugna övningar som att leta efter en gömd leksak, nosa upp utkastat foder i gräs.
    Sådant som får hunden att ”jobba” att använda huvudet. (Naturligtvis även det som den måste kunna, som inkalln. sitt, stanna osv).
    Cirkuskonster förknippas ofta med tjoande och högt sagda ”braaa”, ”duktig” o liknande uttryck.

    Om man däremot ger ett tyst medgivande och bekräftar med tystnad så blir hunden lugn.l
    Alltså: ge hunden uppgifter som ger den ett ”jobb”.
    Vid maten ska inte hunden göra ”cirkuskonster” enligt mig.
    Det enda jag kräver är att den är lugn.
    Eftersom jag har en stor flock får den lugnaste av dem mat först.

    Till sist: man ska nog inte analysera så himla mycket, gör det som känns rätt, se hur hunden reagerar. När hunden ”frågar” och får rätt svar, ser man det, genom dess beteénde.
    Det är sådant man får lära sig med tiden.

    Ursäkta mitt långa utlägg.

    Med vänlig hälsning
    A&F

Kommentarer inaktiverade.