Dressyr- skänkelvikningar

En av mina favoritövningar är just skänkelvikningar! Man kan variera dem till det oändliga beroende på vad man har för syfte med ridpasset!

Skänkelvikningar är en mycket bra rörelse för att arbeta med ryttarens koordination och ryttarkänsla! Dessutom gör rörelsen (rätt utförd) hästen lösgjord och uppmärksam på ryttarens hjälper, jobbar du med att få rörelsen likadant utförd undan båda skänklar är det också en bra rakriktande övning.

Jag arbetar gärna mina egna hästar och så klart skolhästarna utomhus, det ger dom variation i vardagen vilket är viktigt för hållbarheten hos hästen. Dels för den mentala hälsan men också att det blir omväxlande underlag för hästen att röra sig på. Framåtbjudningen i hästen förstärks vilket i sin tur ger ett bättre påskjut bakifrån och följden av det blir en mer liksidig häst.

På ridskolan Strömsholm har vi fantastiska möjligheter att rida ute så jag brukar använda galoppbanan för detta arbete men en grusväg eller ett fält går precis lika bra.

Börja med att skritta fram hästen ordentligt! gärna 20 min på lång tygel. Sedan kan du börja med skänkelvikningarna i skritt eller trav. Har man en häst som har bråttom är skänkelvikningarna bra att börja med i skritt. flytta 2-3 meter sidvärts (diagonalt över ridvägen) för att sedan göra halt. Skritta skänkelvikning tillbaka till andra sidan vägen och upprepa halt. När du sedan känner att hästen väntar på dig kan du gå över till trav och ersätta halterna med övergångar till skritt.

Har man en häst som inte har lika stark vilja att gå framåt kan man börja i trav och istället göra små tempoökningar rakt fram mellan sekvenserna av skänkelvikning. Det engagerar hästens påskjut och ska leda till att du får mer kontakt i tyglarna och hästen kvickare på dina hjälper.

Efterhand som man vill utveckla övningen kan man också lägga till galoppfattningar på sträckorna rakt fram, fatta då till den sida du flyttat undan -hästen är ställd och eftergiven till galoppsidan och då välkommen in i den nya galoppen.

Att tänka på: Att ytter framben leder rörelsen och att halsen inte böjs av kraftig innertygel.

Lycka till med dina skänkelvikningar! Ride and Smile /// Camilla

På bilden: Camilla Nyblom- Fonzi Tau och Kati Ojala – Comfort fly jobbar med skänkelvikningar i zick zack.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *