Tankar kring avsutten träning och ännu ett tips på bra träningspass

Imorgon är det måndag. För oss betyder det avsutten träning med Camilla och Kati! Hittills har vi varit ett glatt gäng som tränat varje måndag, dock känns det att vi blir färre ju längre hösten går. Vi vet hur svårt det är få tiden att räcka, och att man inte blir piggare direkt när dagarna blir mörkare…

Är styrketräning något som man behöver prioritera som ryttare? Räcker det med själva ridningen och stallarbetet? För någon kanske det är tillräckligt, men det finns en risk att skadorna börjar smyga sig på om man jobbar och tränar ensidigt alltså bara rider och mockar.

På våra måndagsträningar försöker vi jobba med hela kroppen; armar, ben, mage, rygg… Varför det? Behöver man träna på armar för att rida bättre? Vi strävar efter en stark och uthållig kropp som tål såväl stallarbetet som ridning, bättre kroppsmedvetenhet och liksidighet samt en god kroppshållning. Inte är det bara kroppen utan också knoppen som mår bra, när vi rör på oss jobbar vi mot bättre fokus och psykisk välmående.

Jag får kämpa en hel del med min egen oliksidighet. Det hjälper inte att konstatera att hästen är vänster stark när ryttaren viker sig i vänster sidan och vikten hamnar definitivt inte i mitten på sadeln. När jag slarvar med den avsuttna träningen så blir det näst intill omöjligt att korrigera positionen i sadeln, jag får ont i vänster sida av ryggen och.. ja, ni fattar.

Jag måste även tipsa om en grej som jag fått prova. Jag kom i kontakt med http://www.massagepistol.se som är nordens största återförsäljare av massagepistoler och rehabiliteringsprodukter. Massagen kan bland annat främja blodflödet samt hjälpa till att slappna av i musklerna. Min uppgift är egentligen att prova detta på mina hästar, men jag har börjat med att använda den själv. Det har varit fantastiskt! En kort stund varje kväll hjälper jag muskulaturen på vänster sidan av ryggen (det är där jag viker mig i sadeln och där jag får ont), och det har verkligen varit till stor hjälp. Vi får se hur hästarna reagerar på massagepistolen.

Avslutningsvis, tips på ett träningspass som vi körde i måndags:

Härliga måndagsgänget på Ridskolan Strömsholm!
  • Uppvärmning: lätt jogging ca 2 km
  • Styrketräning på utegymmet: 3 varv, varje övning i 40 sekunder. Vila mellan varven.
  1. Dips
  2. Marklyft
  3. Armhävningar
  4. Mage (fällkniven eller situps)
  5. Air-squat
  6. Utfallssteg (40 s per ben)
  7. Chins/pull-ups/armgång
  • Avsluta med stretchning.

Lycka till med träningen!

//Kati

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *