Klättra med din häst!

Härom dagen tog jag ut Fonzi och klättrade på åsen det är ett jättebra sätt att variera arbetet och komma åt både styrketräningen och konditionen. Ridskolan Strömshom ligger så lämpligt på en rullstensås, där vi har tillgång till många olika backar med olika lutning och underlag.

När man klättrar hästen korrekt uppför backe tränar man styrkan i hals- rygg- mage och bakben. Beroende på längd och lutning samt antal repetitioner så är det också bra för flåset. Några saker kan dock gå snett när man klättrar om man inte tänker sig för…

Några saker man bör tänka på:

  • Lätt sits uppför- korta gärna stiglädrena något hål så att du kan ge maximal avlastning för hästens rygg. Hästens tyngdpunkt förflyttar sig framåt och ryttaren behöver göra samma sak. Mantag är jättebra!
  • Om din miljö tillåter försök hitta en lämplig backe nerför. Om det går att ta sig ner diagonalt för backen eller hitta en längre lutning på backen neråt rid då där. När hästen går nerför blir belastningen på frambenen stora och detta bör man försöka undvika i den mån det går.
  • Underlag- lerigt och halt underlag ska absolut undvikas. Att hästen tappar fotfästet kan gå illa.
  • Tempo- hästen vill gärna skynda sig upp för backen då det blir mer underlättande för den. Ofta när hästen skyndar sig i skritt höjer den också huvudet och spänner ryggen. Försök få hästen att söka sig framåt neråt med mycket eftergift på tygeln så att hästen kan använda huvud, hals och rygg korrekt. Önskvärt är att hästen söker halsen framåt och använder sig av den pendlande rörelsen med hals och huvud för att arbeta sig uppför backen.
  • När hästen klättrar uppför väljer den gärna att gå lite snett beroende på oliksidighet, försök inverka så att hästen gå så rakt som möjligt från pannlugg till svans. Då blir detta även ett bra rakriktande arbete.
  • När hästen går nerför försök att rida i en så lugn och balanserad skritt som det går. Ryttarens säte behöver nu vara närmare sadeln och överlivet bör vara i en mer upprätt position för att hjälpa hästen till en bättre balans. Lägg gärna in halter om hästen vill gå hastigt för att hjälpa den att återfå balansen- använd rösten för att proa så undviker du för stark kontakt i munnen.
  • Låt hästen avgöra hur många repetitioner som är lagom och öka gradvis för varje gång du klättrar. Dels känner du på hur hästen tar sig an backen hur trött den är och andningsfrekvensen hjälper dig i den bedömningen. Håll koll på andningen i näsborrarna och i flanken -ofta ser du att hästen är anfådd när den kommer upp och sedan sjunker andningen när hästen rör sig nerför backen. Om du är osäker gör då hellre färre repetitioner än för många.

I backen på bilden nedan tränar Kati och jag också vår egna kondition och styrka, även måndagsgruppen #tranamedcamillaochkati har jobbat i denna backe. Vi brukar värma upp med lugn löpning och rörelseövningar. För att sedan i eget tempo göra 10 repetitioner i backen. springa/ jogga/ gå upp och sedan hämta andan när man lugnt koordinerar sina fötter på vägen ner. Ordentligt flås och träningsvärk i framsida- baksida lår samt rumpa utlovas! 🙂

En av mina favorit backar på åsen. Den är lagom lång och ganska brant, passande för de lite äldre hästarna som provat på att klättra innan. I denna backe tränar vi även kondition och styrka för ryttare!

Lycka till med träningen nu! /// Camilla

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *