Träningsupplägg

Jag fick frågan om mitt träningsupplägg med hästarna här i bloggen, här ovan kan ni se ett exempel på min träningsplanering. Oftast så går tävlingshästarna som är lite äldre fler träningsdagar medans de yngre får någon dag mer med longering eller vila.

Jag brukar oftast tillämpa metoden ”träna tre dagar, vila en dag och träna sedan tre dagar igen”.  Något jag tycker fungerar väldigt bra på mina hästar, första dagen är det oftast lite mer att ta igenom och sedan kan man göra lite mer rörelser dag två och tre, blir det fyra eller fem dagars träning i sträck kan hästarna oftast bli trötta och inte riktigt ta till sig träningen. Efter tuffa träningspass eller tävling brukar jag ge dem två dagar med vila för att kroppen och musklerna ska få en chans att återhämta sig.

När mina hästar ”vilar” går de minst två gånger i skrittmaskinen och är även ute heldagar i hage. Vid longering brukar jag föredra att longera över cavaletti, det är ett väldigt bra sätt för att få dem fokusera och de tränar samtidigt ryggmusklerna väldigt bra.

KRAM

Delta i diskussionen

  1. Oj, vilken mängd DRESSYR!! :O
    Fast det förstås, det handlar ju om dressyrhästar! 😉

    Jättebra och intressant inlägg – det är alltid intressant att få fler tips på hur man stärker hästarnas ryggar, och förlänger hållbarheten 😀

  2. Jättebra blogg du har!!

    Kul att se hur träningsupplägget ser ut!

    Hur ofta rids de äldre hästarna ut, eller är det så att de skrittas fram/av ute?
    Använder du dig av cavaletti ibland även när du rider, hoppar du någon gång?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *