Ryttare ska vara en idrottare

Jag tror att de flesta av oss kan vara överens om att ridning är en idrott. För att hästen ska kunna tränas hållbart krävs det mycket av ryttaren. Det är relativt enkelt att konstatera att hästen är oliksidig, men hur ofta jobbar man med sin egen liksidighet? Det finns oändligt med anledning att träna (och nu menar jag träna utan häst). För att må bra och orka bättre, för att själv hålla för det fysiska arbetet som hästar och ridsport innebär, för att kunna vara en balanserad ryttare som ger hästen bästa förutsättningar i sitt arbete – bara att nämna några. För att man ska kunna träna sin häst hållbart och få hästen att prestera utifrån sin maximala förmåga behöver ryttaren vara i en viss fysisk kondition.

Jag och Camilla har hittat stor glädje i löpning. Det började någon gång förra året och tur är att vi haft varandra. När klockan ringer 04.45 en regnig novembermorgon är det betydligt lättare att ge sig ut på en löprunda i skenet av en pannlampa när man inte behöver göra det ensam. Under sommaren har vi sprungit var sitt halvmaraton och tillsammans med våra kollegor från Strömsholm deltagit i såväl Vårruset som Blodomloppet.

Då kom vi på idéen. Det kanske finns flera som vill träna tillsammans? Sagt och gjort, vi startade en träningsgrupp ”Träna med Camilla och Kati” som samlas varje måndag. Alla elever, studenter och personal på Ridskolan Strömsholm är välkomna att vara med. Vi blandar löpning med olika styrkeövningar med fokus på ryttarträning. Nu har vi varit igång en månad, varje vecka har det varit ett glatt gäng som tränat tillsammans oavsett väder, utan prestige och utifrån sin egen dagsform.

Kan detta vara något där du befinner dig? Finns det några stycken på stallet, på ridskolan eller på jobbet som skulle vilja träna tillsammans?

Bild från vår allra första måndagsträning när det ännu inte hunnit bli mörkt när vi var klara.

Såhär såg vårt träningspass ut i måndags då vi blandade löpning med cirkelträning. Tyvärr blev det inga bilder på övningarna, jag lovar att återkomma med det, då blir det lättare att förstå varje övning.

MÅNDAGSTRÄNING v. 41

Uppvärmning. Vi börjar alltid med ca 4 st uppvärmningsövningar för olika muskelgrupper (t.ex. att göra knöböj).

Därefter mycket långsam joggning ca 500 m. Fokus på koordination.

Löpning ca 800 m. Alla springer i sitt eget tempo till en bestämd plats. De som kommer fram först vänder och springer tillbaka, rundar kompisarna som är på väg – på detta sätt ”vallar” man in varandra och alla kommer fram samtidigt. Vi valde att samlas på en av ängarna på Strömsholm.

CIRKEL 1 (Varje övning 40 sekunder. 3 varv.)

Dips (tränar baksida arm)

Jägarvila (stå i 90-graders vinkel)

Mountainclimbers

Löpning ca 800 m  – valla in varandra

CIRKEL 2 (Varje övning 40 sekunder. 3 varv.)

Armvandring (utgå från plankan och kom sedan upp på raka armar)

Air-squat (knäböj med upphopp)

Löpning ca 800 m – valla in varandra

CIRKEL 3

Burpees (30 sekunder första varvet, 20 sekunder andra, 10 sekunder tredje)

Fällkniven (3 x 40 s. Tränar mage, även situps funkar)

Rygglyft

Löpning ca 1 km – valla in varandra

NEDVARVNING – lugn jogg eller promenad ca 500 m

Därefter stretchning.

För visst ska ryttare vara en idrottare!

//Kati

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *