Temporidning

Jag har redan förut skrivit ett inlägg om temporidning. Det kan du läsa här: http://blogg.agria.se/trana-hallbart/2019/10/17/temporidning/

Camilla skriver en liten serie om konditionsträning. Jag hoppas verkligen att alla tar sig tid att läsa det hon skriver. För att ”på riktigt” konditionsträna hästen behöver man använda en pulsmätare. Har man inte det, kan man ta hjälp av temporidning

Temporidning kan vara och användas som konditionsträning, det beror på vilket tempo man rider i, hur långt och hur länge – utifrån hästens individuella förutsättningar.

Temporidning kan användas som

  • Träning för ryttare; att man som ryttare har uppfattning om vilket tempo man rider i, att kunna rida i olika tempon i olika sitsar, att kunna behärska sin häst i dessa tempon utomhus. Man kan lära sig vilka tempon som gäller tex. i banhoppning eller fälttävlans terrängmoment.
  • Träning för hästen; kondition, ridbarhet i olika tempon, variation i arbetet.

Alltså. Om man arbetar som ridlärare- eller tränare; passa på att göra temporidning men dina elever. Mät upp en sträcka och ta tid. Ska dessa ryttare sedan tävla tex i banhoppning, träna på att hitta och rida i det tempot som de ska göra inne på banan.

Om du vill träna med din häst; mät en sträcka, galoppera (eller trava) i det tempo du brukar – räkna ut tempot. Gör en plan – hur ska din temporidning se ut! På Strömsholm har vi stor fördel med vår fina 900 m galoppbana. Om jag idag har ridit två varv i tempo 350 m/min, nästa gång kanske jag lägger till en tredje varv i detta tempo. Senare ökar jag tempot i ett av varven. Osv!

HUR beror helt på vad hästen (och ryttaren) är van vid och vad som är målet. Temporidning ger mer ”kött på benen” på det sättet att man vet hur mycket man gjort och kan därmed bibehålla samma eller öka successivt. Och då blir det hållbar träning!

//Kati

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *