Rakt ut!

Har du läst Camillas inlägg om koniditonsträning/gundträning? Gör det!

Hon skriver om lågintensivt arbete/road work:

” …men även förbereda leder, senor och ligament för framtida ansträngningar när tempo ökas och belastningen blir högre. Det börjar med promenadridning på grusvägar, stigar, fält och gärna lätt kuperat och blir en gradvis uppbyggnad av hästen i skritt och trav, det kan pågå i 6 – 8 veckor.”

Att bygga upp successivt och att gradvis öka belastning gäller såklart alla hästar, otränade som hästar i träning. Alltså – har man ridit i ridhus hela vintern så är det klokt att vänja hästen vid ridas på annat underlag. Trappa upp antalet och längden på dina road work -pass.

I veckan tog jag sällskap av en stallkompis och red rakt fram på grusvägen. Först i skritt, sen i trav.

VAD arbetade jag med då? Med hjälp av den härliga framåtbjudningen min häst får av att ridas utomhus låg mitt fokus på rakriktning.

VARFÖR det? För hållbarhetens skull! Rakriktning handlar om att hästen ska arbeta jämnt med höger och vänster kroppshalva. Jag vill undvika ensidig förslitning. Ju mer rakriktad hästen är desto bättre kan den utföra saker vi begär den av. För mig handlar det bland annat om att min häst ska kunna hoppa rakt och landa i rätt galopp.

HUR gjorde jag? Den gyllene regeln är att rätta framdelen framför bakdelen. Den kanske du hört många gånger? Jag tänker att jag rider från båda skänklar till båda tyglar. På grusvägen, när jag rider med kontakt på tygeln, jobbar jag med att leda framdelen framför bakdelen. Målet är då att hästen spårar, alltså sätter bakhovarna i framhovarnas spår. Hur vet man att hästen spårar? Rider du med en kompis, be denne att titta! Hjälps åt med detta 🙂 Då kan ni även titta på att ni själva sitter rakt och mitt över hästen.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *